Työvalmennuksen palvelupolku
Sateenkaari Koto ry:n Opetuskodin palvelut |
SIIVET-hanke on osa Sateenkaari Koto ry:n toimintaa. Kaikki yhdistyksen palvelut ja kehittämishankkeet nivoutuvat yhden värikkäään sateenvarjon alle. Yhdistyksen monialaisessa työntekijöiden tiimissä hahmottelimme yhdessä sateenvarjon Opetuskodin palveluista, joita ovat työtoiminta, työvalmennus, kielikurssi, palveluohjaus sekä vapaaehtoistyö ja vertaistoiminta.
Jokaisella Opetuskodin palvelulla on omat tyypilliset asiakkaat ja toisaalta yhden asiakkaan polku voi kulkea vaikka kaikkien palveluiden läpi päätyen lopulta omaan paikkaan työelämässä. Palvelusateenvarjon mallintamisen jälkeen lähdimme vielä tarkemmin pohtimaan tyypillisiä asiakkaitamme ja sitä kautta myös polkua palvelun sisällä. Järjestimme 11.3. työpajapäivän jossa palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen pohdimme yhdessä kaikille yhdistyksen palveluille asiakaspersoonat ja heille palvelupolut.
Työvalmennuksen osalta lähdimme pohtimaan tyypillistä asiakaspersoonaa, joka on ammattiin valmistunut ja työtön maahanmuuttajanainen. Nainen on tyypillisesti muuttanut jo vuosia sitten Suomeen. Hän on valmistunut ammattiin jo jokin aika sitten. Ammattiin valmistumisen jälkeen hänen on ollut vaikea päästä työelämään Suomessa vaikka ammattitutkinto löytyy. Hän kokee työnhaun ja työelämään pääsemisen vaikeaksi. Asiakas kuulee mahdollisesti työvalmennuksesta muualta tai löytää tiedon netistä. Nainen ottaa itse yhteyttä ja ohjautuu työvalmennusryhmään tai yksilöohjaukseen. Työvalmennuksessa käymme läpi työelämän perusasioita, päivitämme CV:n ja työhakemuksen, harjoittelemme työhaastattelua varten ja autamme työnhaussa. Parhaimmassa tapauksessa nainen pääsee työvalmennuksen jälkeen yksilöllisen reitin kautta työelämään ja sitä kautta osaksi Suomen työelämää ja yhteiskuntaa.
Työvalmennuksen asiakaspersoona
Työvalmennuksen asiakaspersoona SIIVET-hankkeessa |
Oleellinen asia koko jalkautuvan työvalmentajan toiminnassa on luottamuksellisen suhteen luominen asiakkaaseen. Luottamuksellinen suhde syntyy ennakkoluulottomasta kohtaamisesta ja tasavertaisuudesta. Pyrimme toiminnassa luomaan suhteen, jossa olemme samanarvoisia. Aitoudella ja läsnäololla luodaan luottamuksellinen ja arvostava suhde, joka auttaa myös tavoitteiden saavuttamisessa. Tässä muutamia kommentteja asiakkailtamme:
“Hienoa että autat minua työ- ja koulutushaussa. Halusin tulla tänne koska olet minulle kuin sisko.”
“Sinä olet kuin perheemme jäsen.”
“Voisinko tulla käymään kun minulla on sinua ikävä?”
Kun asiakas pääsee työkokeiluun tai työhön, tarjoaa jalkautuva työvalmentaja hänelle tukea myös työpaikalle. Olemme tilanteen ja tarpeen mukaan tukena työsuhteen alussa ja perehdytysvaiheessa. Autamme asiakasta kiinnittymään työyhteisöön ja tuemme myös työyhteisöä uuden työntekijän perehdytyksessä. Käytännössä jalkautuvan työvalmentajan antama tuki voi olla työpaikalla mukana oloa tai kuulumisten kysymistä ja tsemppaamista WhatsApp-viesteillä.
Työvalmennuksen tavoitteena on parantaa asiakkaan työnhaku- ja työelämätaitoja. Kun haemme töitä ja hoidamme asioita yhdessä verkossa, myös digitaidot paranevat. Työelämän kielitaito paranee työvalmennusryhmässä ja kielikurssilla. Koko työvalmennuksen tavoitteena on se että maahan muuttaneen naisen sosiaalinen osallisuus lisääntyy ja hän integroituu osaksi suomalaista työelämää. Sitä kautta myös osallisuus Suomen yhteiskuntaan lisääntyy.
“Hienoa että autat minua työ- ja koulutushaussa. Halusin tulla tänne koska olet minulle kuin sisko.”
“Sinä olet kuin perheemme jäsen.”
“Voisinko tulla käymään kun minulla on sinua ikävä?”
Työvalmennuksen palvelupolku
Työvalmennusasiakkaan palvelupolku SIIVET-hankkeessa |
Työvalmennuksen polku onkin aina yksilöllinen. Yhteydenoton jälkeen prosessi lähtee liikkeelle alkukeskustelusta. Siinä käydään monipuolisesti läpi naisen koulutusta, työkokemusta ja osaamista. Sen lisäksi selvitetään yksilölliset tavoitteet ja päämäärät tulevaisuuteen. Työvalmennus etenee asiakkaan tarpeiden ja tulevaisuuden suunnitelmien mukaan. Se voi muodostua työvalmennusryhmästä tai yksilövalmennuksesta. Tarvittaessa autamme myös käytännön asioiden hoidossa. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuden kehittää suomen kielen taitoa työelämään tähtäävällä suomen kielen kurssilla. Jos asiakas on kiinnostunut vapaaehtoistyöstä ja haluaa sen avulla tuoda näkyväksi omaa osaamistaan, tarjoamme hänelle mahdollisuutta osallistua monikulttuurisen kohtaamispaikan ohjaajan koulutukseen. Koulutuksen ja vapaaehtoisena toimimisen jälkeen hän saa itselleen digitaalisen osaamismerkin, jonka avulla osaaminen tule näkyväksi myös omassa ansioluettelossa.
Kun asiakas pääsee työkokeiluun tai työhön, tarjoaa jalkautuva työvalmentaja hänelle tukea myös työpaikalle. Olemme tilanteen ja tarpeen mukaan tukena työsuhteen alussa ja perehdytysvaiheessa. Autamme asiakasta kiinnittymään työyhteisöön ja tuemme myös työyhteisöä uuden työntekijän perehdytyksessä. Käytännössä jalkautuvan työvalmentajan antama tuki voi olla työpaikalla mukana oloa tai kuulumisten kysymistä ja tsemppaamista WhatsApp-viesteillä.
Työvalmennuksen tavoitteena on parantaa asiakkaan työnhaku- ja työelämätaitoja. Kun haemme töitä ja hoidamme asioita yhdessä verkossa, myös digitaidot paranevat. Työelämän kielitaito paranee työvalmennusryhmässä ja kielikurssilla. Koko työvalmennuksen tavoitteena on se että maahan muuttaneen naisen sosiaalinen osallisuus lisääntyy ja hän integroituu osaksi suomalaista työelämää. Sitä kautta myös osallisuus Suomen yhteiskuntaan lisääntyy.
Blogikirjoittajana SIIVET-hankkeen työvalmentaja Ilona Karilainen.
Kommentit
Lähetä kommentti